Camping.dk's historie fra 1997 og frem...
Opdateres løbende...
Dette er en artikel om Camping.dk's historie sat i perspektiv til den omgivne branche. Formålet at skabe et overblik og forståelse for Camping.dk, for både nye og gamle lejrchefer og for at aflive de myter og misforståelser der stadig florerer i branchen - og siden 1997.
Fra 1997 til publiceringen af Camping.dk i september 2000.
Domænet: Camping.dk første-gangs registreres i januar 1997 .
I foråret 1997 kommer der henvendelse fra aktør/portal i campingbranchen som interesse viser for domænet: Camping.dk, som afvises.
I januar 1998 rettes henvendelse til Campingrådet, som er den private brancheforening med over 500 medlemmer. Oplægget er, at
hvis Campingrådet vil stille deres database fra Campingbogen til rådighed, så vil Camping.dk gratis sørge for at lave et website, hvor de besøgende vil kunne søge og finde danske campingpladser online. Camping.dk vil så finansiere omkostningerne ved at sælge sit webkoncept: identiske e-mail- og webadresser med tilhørende hosting, til en meget favorabel pris, til de danske campingpladser. Der er i 1. halvår 1998 en række møder med Campingrådet, men uden at det fører til noget samarbejde. Møder giver dog Camping.dk en god indsigt i udfordringerne som Camping.dk kan blive stillet ovenfor.
I april 1999 opstartes udviklingen af Camping.dk, hvor hovedvægten består i at udvikle et system, der kan fremvise danske campingpladser i en online søgeportal, faktisk sådan som det kendes idag. Webkonceptet med identiske email- og webadresser, var allerede udviklet til en anden branche, og iøvrigt også til en række private abonnenter. Der etableres kontakter til en række aktører i branchen, hvor der afholdes møder i efteråret 1999, for dels at fortælle, hvad der var i udsigt, dels for at afklare, hvordan de indbyrdes relationer var i branchen. Det står hurtigt klart, at der er 2 stærke aktører i markedet: 1) DK-Camp, som er en frivillig kæde af over 300 private drevne campingpladser og 2) DCU (Dansk Camping Union) som er den største medlemsvirksomhed med omkring 50.000 af campister som medlemmer, der samtidig driver en række campingpladser som en kæde, samt test-center for campingvogne.
Hertil kommer så en række mindre markedsføringskæder: FDM, FBC, Public Camp, TopCamp, Skildpadderne, DNU. Ingen af de nævnte er konkurrent til Camping.dk.
Det står hurtigt klart, at det bedste Camping.dk kunne gøre, var at holde sig 100% neutral til de forskellige grupperinger der var blandt de over 500 danske campingpladser, og dermed lancere en portal, hvor alle lejrchefer kunne tilmelde deres campingplads.
I januar 2000 holdes et introduktionsmøde i BellaCentret under Campingmessen, hvor skitserne til hvordan og hvor langt vi var kommet med udviklingen af Camping.dk.
I maj 2000 udsendte Camping.dk Danmarksplakater med tilmeldingsskema til over 500 campingpladser, hvor lejrcheferne ved afkrydsning kunne beskrive deres campingpladsfaciliteter, aktiviteter mm Ved indgangen til juli måned havde over 300 lejrchefer tilmeldt deres campingplads til Camping.dk.
I september 2000 publiceres Camping.dk for første gang. Forud var gået godt 2½ år, fra begyndende research med møder med Campingrådet, påbegyndt udvikling af databasesystem, konceptudvikling, introduktionskampagne mm. Camping.dk blev ved lanceringen en online konkurrent/alternativ til Campingrådets Camping Danmark-bogen.
Primo januar 2001 blev Camping.dk kontaktet af den nye direktør i Campingrådet: PFC, og et møde blev sat i stand til den 15. januar 2001. PFC blev præsenteret for Camping.dk, og hvilke 3 delelementer der indgik i pakken til campingpladserne og campingforhandlerne. Efter nogle uger/måneder vender PFC tilbage med en forespørgsel på, om han kunne købe Camping.dk.
Det var på det tidspunkt ikke klart formuleret, hvad PFC mente? 1) Domænet, 2) Websitet eller 3) Virksomheden. Og PFC vendte aldrig tilbage med uddybning af hans email.
I november 2002 registrerer Campingrådet domænet: danskecampingpladser.dk.